Samstag, 28. März 2015

شوراى حقوق بشر سازمان ملل مسئله نقض حقوق ملیت هاى ایرانى را بررسى كرد




  احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل 

ژنو - صالح حمید - العربیه نت
هم زمان با مذاکرات هسته اى در شهر لوزان سوئیس در هفته گذشته، ده‌ها سازمان حقوق بشرى وفعالان ملیت هاى ایرانى نشست هاى جانبى متعددى را در مقر شوراى حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو در رابطه با حقوق ملیت هاى ایران برگزار کردند.
در این نشست آقاى احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌ بشر در ایران و خانم شیرین عبادى برنده جایزه صلح نوبل وتعدادى از کار‌شناسان مستقل سازمان ملل جهت بحث وگفتگو براى حل مسایل ملیت‌ها واقلیت هاى دینى ایران حضور یافتند.
همچنین نمایندگان سازمانهاى حقوق بشرى ملیتهاى ایرانى نظیر عرب‌های اهوازی، ترک‌های آذربایجانی، بلوچ‌ها، کُرد‌ها، ترکمن‌ها و همچنین نمایندگان سازمانهاى اقلیت‌های دینی و مذهبی همچون اهل‌سنت، مسیحیان و بهائیان مشارکت گسترده اى داشتند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌ بشر در ایران و وزیر خارجه سابق مالدیو، طى نشست روز ۱۹ مارس در مقر سازمان ملل در ژنو درباره گزارش سالیانه‌اش که آن را به اجلاس دوره ۲۸ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرده سخن گفت و شرح مفصلی در رابطه با نقض حقوق بشر ملیت‌ها و اقلیت‌ها وهمچنین توصیه‌های جامعه بین الملل به دولت ایران جهت بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران تقدیم کرد.
آقاى شهید تأکید کرد که او برای متوقف کردن احکام اعدام فعالان ملیت‌ها گام‌های مثبتى را از طریق مذاکرات با مقامات ایرانی برداشته است. ایران برای چهارمین سال متوالی درخواست بازدید احمد شهید را رد کرده‌اند.
شیرین عبادی، وکیل ایرانى برنده جائزه صلح نوبل، در این نشست طی سخنرانی خود گفت: قومیت‌ها در ایران همچنان از اساسی‌ترین حقوق خود محروم‌اند؛ حقوقی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر آن‌ها تأکید شده، همچون تحصیل به زبان مادری «.
خانم عبادی همچنین بازداشت هاى دسته جمعى و خود سرانه صد‌ها جوان عرب اهوازی طرفدار تیم فولاد خوزستان پس از بازی تیم مورد علاقه‌شان با الهلال سعودی را محکوم کرد و خواستار پایان دادن به این گونه رفتارهاى تبعیض آمیز با عرب‌ها و سایر ملیتهاى غیر فارس‌ها در ایران شد. او همچنین رفتار مسولان شهردارى با دستفروش عرب اهوازی یونس عساکره، که به علت مصادره دکه میوه فروشى‌اش خود را سوزاند، را محکوم کرد.
کار‌شناسان سازمان ملل متحد طى جلسات متعدد کنفرانس درباره اهمیت همکاری مابین نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری و جامعه جهانی برای فشار بر دولت ایران درراستای عمل کردن به تعهداتش نسبت به حقوق ملیت‌ها و اقلیت‌ها در ایران و پایان دادن به تبعیض علیه آنان سخن گفتند.
نمایندگان سازمان‌های ملل غیرفارس نیز طی سخنرانی خود خواستار مداخله جامعه جهانی برای پایان دادن به اعدام‌های رو به رشد فعالان غیرفارس و اعطای حقوق اساسی ملل غیرفارس مندرج در قوانین بین المللی شدند.
نمایندگان ملیت های ایرانی شرکت کننده در اجلاس سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل
در این رابطه، دکتر کریم عبدیان بنى سعید، مدیر اجرایى سازمان حقوق بشر اهواز، طی سخنانی گفت:» ملت عرب اهواز در ایران توسط هردو حکومت شاهنشاهی و جهموری‌ اسلامی از ظلم و تبعیض سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رنج برده و می‌برد «.
طبق اظهارات عبدیان» شهروندان بومی و اصلی این منطقه از تبعیض نژادی و نقض حقوق بشر رنج می‌برند؛ این‌گونه تبعیض‌ها آنان را تبدیل به شهروندان درجه دو یا حتى سه کرده است. «
تیمور الیاسی، مدیر جامعه دفاع از حقوق بشر در کردستان ایران، درباره مشکلات و مسایل کُرد‌ها در ایران صحبت کرد و به این نکته اشاره کرد که» در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، بزرگ‌ترین سهم از اعدام‌های سیاسی مختص به فعالان کُرد بوده است. «
منیره سلیمانی، فعال حقوق بشر بلوچ نیز طی سخنرانی خود آمار و ارقامی را درباره تبعیض دینی و قومی که بلوچ‌ها از آن می‌رنجند وافزایش آمار اعدام فعالان بلوچ پرده برداشت. سلیمانی تأکید کرد:» بلوچ‌ها از تبعیض مرکب رنج می‌برند؛ آن‌ها نه تنها از حقوق قومیشان بلکه از حقوق دینیشان نیز محروم‌اند و دچار تبعیض‌اند و قانون اساسی جمهوری اسلامی اجازه نامزدی برای پست‌های عالی‌رتبه به اهل‌سنت را نمی‌دهد چراکه مذهب رسمی کشور شیعه است و بنابراین اهل‌سنت به حاشیه رانده شده‌اند «.
محمود بلجین فعال آذربایجانی گفت:» علی‌رغم اینکه جمعیت ترک‌ها در ایران بیش از ۲۵ میلیون است، آن‌ها همچون سایر ملل غیرفارس از تبعیض رنج می‌برند و از اساسی‌ترین حقوق خود محروم‌اند. ده‌ها زندانی سیاسی ترک به دلیل مطالبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در زندان‌ها قرار دارند. «
شاهین هلالی خیاوی از انجمن دفاع از حقوق آذربایجانى‌ها در ایران در سخنان خود درباره وضعیت اسفناک زندانیان سیاسى آذربایجانى که در روز زبان مادری بازداشت شدند ابراز نگرانی کرد.
گفتنى است که در این دوره اجلاس شوراى حقوق بشر فعالان وسازمانهاى حقوق بشر ایرانى جلسات متعددى را درباره موضوعات مختلف حقوق بشر در ایران برگزار کرده وخواستار مداخله جماعه بین الملل جهت اعمال فشار بر حکومت جمهورى اسلامى براى پایان دادن به نقض گسترده حقوق بشر در کشور شدند.
ناظران براین باورند که پرداختن به موضوع حقوق گروه‌های اتنیکی در ایران به طور گسترده در جلسات سازمان ملل همزمان با مذاکرات هسته‌ای نشان مى دهد که جامعه بین الملل خواهان گنجاندن مساله وضعیت حقوق بشر در ایران در مذاکرات جاری میان تهران و گروه ۵+۱ است.
در بیست‌ و هشتمین نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل ایران از ۲۹۱ توصیه کشورهای مختلف در زمینه حقوق‌بشر به اجرای ۱۳۹ توصیه متعهد شده است. ایران به قسمتهاى مهمى از این توصیات مانند عدم اعمال شکنجه در زندان‌ها و نیز رفع تبعیض علیه اقلیتهاى قومی را پذیرفته ونسبت به اجراى آن‌ها تعهداتى داده است.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen